Veelgestelde vragen

Heb je ook vaak “kleine” veelgestelde vragen aan je boekhouder? Vragen die je wellicht niet elke keer wilt stellen. In de onderstaande lijst veelgestelde vragen bevinden zich vragen die afgelopen periode aan ons zijn gesteld. Mocht je vraag er niet tussen zitten, neem dan contact met ons op. Als het in de categorie “kleine” vragen valt, zullen we hem daarna nog toevoegen ook!

Direct een vraag stellen? App naar 06-33945830.

veelgestelde vragen Administratiekantoor Zoetermeer

De veelgestelde vragen:

Algemene vragen

  • Welke diensten leveren jullie?
  • Welke tarieven hanteren jullie?
    • Onze tarieven kun je vinden op de pagina tarieven.
  • Hoe zijn jullie te bereiken?
    • Wij zijn telefonisch te bereiken op 079-3428555 of 06-33945830 (ook via WhatsApp)
    • Per email zijn we te bereiken op [email protected]
    • We zijn gevestigd aan de Wattstraat 60 in Zoetermeer.
    • Heb je een routebeschrijving of planner nodig dan kan je deze vinden op de contact pagina.
  • Wie is mijn contactpersoon bij Administratiekantoor OKV?
  • Hebben jullie ook fiscaal juristen?
    • Het antwoord hierop is nee. Wel hebben we een samenwerkingsverband met de Wijnkamp & Keulers voor de fiscale en juridische advisering. Meer informatie over Wijnkamp & Keulers vindt u op www.keulers.nl
  • Is de Starters service ook voor zzp’ers?
    • De starters service is ook erg geschikt voor zzp’ers. Zzp’ers behoren samen met o.a. B.V.’s, maatschappen en V.O.F.’s tot de ondernemersgroep.
  • Kan ik een review achterlaten?
    • Ja dat kan, klik op review om dat te doen.
  • In welke gebieden werken wij voornamelijk voor ondernemers?
    • Wij kunnen onze dienstverlening in heel Nederland bieden. Wel zijn de volgende gebieden waar we meer onze focus op hebben gezien de ligging.
  • Hebben jullie algemene voorwaarden?
Rokkeveen Meerzicht Seghwaert
Dorp Stadscentrum Palenstein
Driemanspolder Buytenwegh Noordhove
Oosterheem Rokkehage Lansinghage
Zoeterhage Hoornerhage Balijbos
Westerpark Buitengebied Meerpolder
Van Tuyllpark De Leyens Benthuizen
Stompwijk Waddinxveen Delft
Bleiswijk Den Haag Pijnacker
Voorburg Leidschendam Nootdorp
Leiden Moerkapelle Boskoop
Hazerswoude Alphen Berkel
Zoeterwoude Ypenburg Leidschenveen
Gouda
  • In welke gebieden werken wij voornamelijk voor particulieren?
    • Wij kunnen onze dienstverlening in heel Nederland bieden. Wel zijn de volgende gebieden waar we meer onze focus op hebben gezien de ligging.
  • Rokkeveen Meerzicht Seghwaert
    Dorp Stadscentrum Palenstein
    Driemanspolder Buytenwegh Noordhove
    Oosterheem Rokkehage Lansinghage
    Zoeterhage Hoornerhage Balijbos
    Westerpark Buitengebied Meerpolder
    Van Tuyllpark De Leyens Delft
    Benthuizen Stompwijk Waddinxveen
    Bleiswijk Den Haag Pijnacker
    Voorburg Leidschendam Nootdorp
    Leiden Moerkapelle Boskoop
    Hazerswoude Alphen Berkel
    Zoeterwoude Ypenburg Leidschenveen
    Gouda

     

    Inhoudelijke vragen

    • Wat betekent FOR?
      • De (fiscale) oudedagsreserve, FOR genoemd, is een faciliteit voor de zelfstandige ondernemer. Door een toevoeging te doen aan de FOR kun je als ondernemer belastingheffing uitstellen voor o.a. pensioenuitkeringen, slechte tijden of investeringen. Dit artikel gaat daar dieper op in.
    • Wat voor aftrekposten zijn er voor Zzp’ers?
      • De meest voorkomende aftrekposten voor Zzp’ers zijn de zelfstandige aftrek, starters aftrek (3 jaar in de 1e 5 jaar van het ondernemerschap) en MKB-winstvrijstelling. Hierbij dient wel te worden voldaan aan o.a. het urencriterium. Dit artikel geeft je daar meer uitleg over.
    • Wat zijn de voorwaarden van het urencriterium?
      • De voorwaarden van het urencriterium zijn, 1.225 uur per jaar die je in de onderneming moet werken en meer dan 50% van de werkweek moet je aan je onderneming besteden. Dit betekent niet dat het ook allemaal uren zijn waarvoor je facturen moet verzenden. Daar vallen bijvoorbeeld ook administratieuren en netwerken onder.
    • Wanneer heb ik recht op aftrekposten?
      • Je hebt als ondernemer altijd recht op aftrekposten zoals de MKB-winstvrijstelling. Voor een aantal aftrekposten is het eerst de vraag of je voldoet aan de criteria om zelfstandig ondernemer te zijn en voldoet aan het urencriterium.
    • Moet ik digitaal deponeren bij de KVK?
      • Sinds 1 januari 2017 is het verplicht om vanaf boekjaar 2016 uw publicatiebalans digitaal te deponeren. Tot en met boekjaar 2015 is het mogelijk om dit te doen door middel van een papieren versie te verstrekken aan de Kamer van Koophandel.
    • Wanneer kan ik dividend uitkeren?
      • Als je bedrijf voldoet aan de vermogenstoets, is het mogelijk om dividend uit te keren. Hierover betaal je dan een vast tarief aan dividendbelasting. Vanaf 2019 zal de onderneming geen dividendbelasting meer verschuldigd zijn.
    • Wat is het VPB-tarief?
      • De tarieven voor de vennootschapsbelasting in 2015, 2016 en 2017 zijn 20% tot en met een belastbare winst van € 200.000, boven de € 200.000 geldt een tarief van 25%. Vanaf 2018 zal de eerste schijf worden verhoogd naar € 250.000.
    • Wat is het meest voorkomende btw-tarief?
      • Het meest voorkomende btw-tarief is 21%. Daarnaast is het 6% tarief ook erg bekent. Vanaf 2019 zal het 6% tarief worden verhoogd naar 9%.
    • Wat voor kosten mag ik in aftrek brengen in mijn onderneming?
      •  Kosten zijn aftrekbaar zolang ze zakelijk verantwoord kunnen worden in je onderneming. Zoals een fotograaf een camera nodig heeft, of een website specialist een goede computer.
    • Factuurdatum of betaaldatum voor de aangifte omzetbelasting?
      • Factuurdatum. Dus pak alle inkomende en uitgaande facturen erbij die binnen de datum van het aangiftetijdvak vallen en neem ze mee in je aangifte. Ook als deze nog niet zijn betaald. Lees er meer over in dit artikel.
    • Tot welk bedrag worden aankopen direct als kosten verwerkt?
      • Wij hanteren een stelregel van tussen de € 750 – € 1.000+ is het mogelijk om te activeren. Uiteraard uitzonderingen daargelaten.
    • Wanneer ben ik verplicht om aangifte omzetbelasting te doen?
      • Als je door de Belastingdienst wordt aangemerkt als ondernemer voor de btw.
    • Wat zijn de meest gebruikelijke aangiftemaanden voor omzetbelasting?
      • De meeste ondernemers doen kwartaalaangifte. Dat betekent dat de maanden januari, april, juli en oktober de maanden zijn voor de aangifte.
    • Wat betekent KOR?
      • KOR betekent “kleine ondernemers regeling”. De KOR geeft ondernemers die minder dan € 1.345 aan omzetbelasting moeten betalen een volledige vrijstelling van het betalen van omzetbelasting. Tussen de € 1.346 en € 1.883 hebben ondernemers recht op het aftrekken van een percentage van de te betalen omzetbelasting. Zodoende komt de Belastingdienst kleine ondernemers tegemoet.
    • Wanneer ben ik verplicht om aangifte inkomstenbelasting te doen?
      • Je bent verplicht om aangifte te doen wanneer je van de Belastingdienst een uitnodiging krijgt tot het doen van aangifte.
    • Waarom moet je een administratie bijhouden?
      • Omdat ondernemers een administratieplicht hebben. Belangrijker is echter dat het je een gedegen inzicht geeft in de verrichtingen van uw onderneming.
    • Maakt het uit dat ik cash betaald word?
      • Nee dat maakt niet uit. Wel zal je een sluitende kasadministratie bij moeten houden en overal een factuur voor uit moeten rijken dan wel te ontvangen.
    • Moet ik alle bonnetjes bewaren, ook al zijn ze heel klein?
      • Ja, alle bonnen moeten worden bewaard. Dit zijn de onderliggende stukken in een administratie en nodig voor de verwerking daarvan.
    • Hoelang moet ik mijn administratie bewaren?
      • Iedere ondernemer is wettelijk verplicht om zijn administratie 7 jaar te bewaren. Dit noemen ze de fiscale bewaarplicht.
    • Mag ik een team sponsoren? Zijn de kosten en btw dan aftrekbaar?
      • Sponsoring valt onder de kostenpost promotie/reclame. Het sponsoren van een team is 100% aftrekbaar, net als de btw. Wel raden we aan om de gesponsorde artikelen met bedrijfslogo te leveren.

     

    Softwaregerelateerde vragen

    • Hebben jullie een app?
      • Wij hebben een hele handige app. Met deze app kan je de bonnetjes inscannen en onmiddellijk naar ons systeem verzenden. Zo raak je nooit een bonnetje kwijt, want deze zitten direct in ons systeem.
    • Wat betekent E-boekhouden?
      • E-boekhouden betekent dat je de boekhouding thuis verwerkt en dat je door middel van een koppeling met de boekhouder je gegevens aanlevert. Vaak zijn dit programma’s waarop je kunt inloggen via je internet browser.
    • Met welk softwareprogramma werken jullie?
      • Wij werken naar volle tevredenheid met Accountview. Accountview is een betrouwbare partner voor ons en heeft bijvoorbeeld met de app en het e-boekhouden ideale aanvullingen voor ons als administratiekantoor.

     

    Wil je ons bereiken? Vul het “Bel mij terug” formulier in.

     
    Geen zin in het contactformulier? Stuur dan een bericht via WhatsApp naar 06-33945830 of bel direct naar 079-3428555 of 06-33945830.
     

    Bel mij terug

    





    Geen zin om het contactformulier in te vullen? Bel direct naar 079-3428555 of 06-33945830 (ook een bericht via WhatsApp is mogelijk).