Boekhouding voor ondernemers

Financiële administratie voor ondernemers in Rotterdam & omgeving

Hoe gaat het met de behaalde omzet? Een basisvraag waar iedere ondernemer vaak wel het antwoord op weet. Maar hoeveel winst maak je eigenlijk of kan je verwachten? Kan je eigenlijk wel investeren als je dat nodig acht? Heb je voldoende saldo om de belastingen te betalen? Een administratiekantoor kan je ook goed helpen bij je Financiële administratie.

Om deze vragen te kunnen beantwoorden heb je inzicht nodig in de kosten en hoe deze zich ontwikkelen. Een goede administratie vormt het fundament van iedere onderneming. Zonder een goede (financiële) administratie kan je namelijk niet ondernemen. Je hebt immers een gedegen inzicht nodig hoe het gaat met je bedrijf.

Financiële administratie

Waar kunnen we je bij helpen

Ondernemers zijn vaak geen goede administrateurs. Ondernemers die zelf boekhouden, doen dat meestal niet op de goede manier. Ze missen daardoor het noodzakelijke overzicht. Of komen voor onaangename verrassingen te staan als de Belastingdienst anders tegen bepaalde zaken aan blijkt te kijken. Een goede financiële administratie doe je er namelijk niet ‘even’ bij.

Administratiekantoor OKV in Rotterdam & omstreken kan je hierbij van dienst zijn. We nemen je graag de zorgen over de financiële administratie uit handen. Zodat je volop kan ondernemen en tevens erop kan vertrouwen dat administratief alles in orde is. Omdat je die administratie als fundament van je ondernemerschap hard nodig hebt.

Wij kunnen het hele traject van A tot Z voor je verzorgen. Heb je maar behoefte aan een specifieke dienst? Dan is dit uiteraard ook mogelijk. Maak snel een vrijblijvende afspraak via 06-33945830 of maak een afspraak in mijn agenda!

Werkwijze van Administratiekantoor OKV? Digitaal!

Voor jouw financiële administratie werken we met 1 emailadres voor zowel inkoop als verkoop. Daarnaast is er een App voor de losse bonnen. Email je facturen en scan je bon, simpeler kan het niet. Wij doen de rest. 

Ook hebben wij een bankkoppeling die mogelijk is met de Rabobank, ING, ABN AMRO, Triodos, KNAB en de BUNQ bank.

Al dit samen geeft ons de mogelijkheid tot het verwerken van je administratie, we doen de BTW aangiftes en maken jaarverslagen. Tussentijds inzicht in je cijfers? Ook dat kan. Allemaal geen probleem. Heb je toch nog vragen? Bel, mail of kom langs.

Is het digitale werken een drempel voor je? Geen enkel probleem, wij geven een hele korte cursus aanleveren van de administratie als je klant wordt bij ons en helpen je hier doorheen. Met onze tools kan iedereen mee in de digitalisering die gaande is.

Jaarrekening

Wij maken op basis van de administratie een informatief verslag. Hierin kan je alles terugvinden dat te maken heeft met de financiële administratie van je onderneming. Hierin verwerken we alle belangrijke gegevens met achterliggende gedetailleerde informatie. Dit rapport geeft je zoveel informatie dat je precies weet hoe het financieel met je onderneming is gegaan in dat jaar. Ook is het uitermate geschikt voor het verdere proces omdat we hier moeiteloos je aangifte uit kunnen opmaken.

Heb ik dan niet alleen de balans en winst- en verliesrekening nodig om inzicht in de financiële situatie te krijgen? Wij vinden van niet. Hoe beter de informatievoorziening is, hoe meer hulp je hebt om de toekomstige beslissingen in je bedrijf te nemen.

Wat bevat dit verslag precies?

  • Bedrijfsgegevens over oprichting
  • Weergave van de balans
  • Weergave van de winst- en verliesrekening
  • Vermogensvergelijking
  • Kengetallen over resultaten en liquide middelen
  • Uitgebreide overzichten van wijzigingen in balansposten
  • Overzicht gesplitste vorm van de baten en lasten

 

Jaarrekening

Veelgestelde vragen van ondernemers

De aangifte vennootschapsbelasting wordt ingediend door ondernemingen die zijn opgericht als een BV of NV. Hierbij wordt belasting geheven over de winst van de onderneming. De aangifte inkomstenbelasting daarentegen is bedoeld voor ondernemers die hun bedrijf drijven als eenmanszaak of VOF. Hierbij wordt de winst van de onderneming belast als persoonlijk inkomen van de ondernemer.

Het is verstandig om je administratie goed bij te houden gedurende het hele jaar en deze goed te ordenen. Zo kun je gemakkelijk en snel de benodigde informatie vinden voor het invullen van de aangifte. Daarnaast is het aan te raden om je te laten adviseren door een belastingadviseur om ervoor te zorgen dat je alle fiscale voordelen benut en dat je aangifte correct wordt ingevuld.

Als ondernemer kun je bepaalde kosten aftrekken van de belasting, zoals zakelijke kosten voor bijvoorbeeld kantoorruimte, materiaal, inventaris, reiskosten en marketing. Elke ondernemer heeft unieke aftrekposten vanuit de branche waarin hij opereert en dit kan in sommige gevallen heel verrassend uitpakken. Ook kun je als ondernemer gebruikmaken van verschillende fiscale aftrekposten, zoals de startersaftrek, zelfstandigenaftrek en de MKB-winstvrijstelling.

Ja, het is mogelijk om uitstel aan te vragen voor het indienen van de belastingaangifte. Voor de vennootschapsbelasting is de standaardtermijn voor uitstel 5 maanden en voor de inkomstenbelasting 3 maanden als je zelf uitstel aanvraagt. Zelf uitstel aanvragen kan bij de Belastingdienst via het online portaal. Via een boekhouder uitstel krijgen geeft een langer uitstel, mogelijk tot wel 12 maanden. 

Als je te laat bent met het doen van de belastingaangifte, loop je het risico op een boete. De hoogte van de boete hangt af van de ernst van de overtreding en kan oplopen tot enkele duizenden euro’s. Het is dus belangrijk om de deadline voor het indienen van de aangifte goed in de gaten te houden en tijdig aangifte te doen of uitstel aan te vragen.